STEM-освіта (абревіатура від англійських слів Science,
Technology, Engineering, Math, що в перекладі означає наука, технології,
інженерія та математика) – це низка чи послідовність курсів або програм
навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи
або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок,
зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять. Подібна система
освіти вчить жити в реальному швидкозмінному світі, вміти реагувати на зміни, критично
мислити і бути розвиненою творчою особистістю.
Сьогодні існує декілька варіантів цього терміну:
STEM = Science + Technology + Engineering + Mathematics
(природничі науки, технологія, інжиніринг, математика).
STEAM = Science + Technology + Engineering + Arts +
Mathematics (природничі науки, технологія, інжиніринг, мистецтво, математика).
STREAM = Science + Technology + Reading+wRiting +
Engineering + Arts + Mathematics (природничі науки, технологія, читання +
письмо, інжиніринг, мистецтво, математика).
Взяті окремо чотири предмети STEM визначаються таким
чином:
Наука є вивченням природного світу, в тому числі законів
природи, пов’язаних з фізикою, хімією, біологією, а також оперуванням або
застосуванням фактів, принципів, концепцій, пов’язаних з цими дисциплінами.
Технологія включає в себе всю систему людей і організацій,
знань, процесів і пристроїв, які входять до створення та функціонування
технологічних артефактів, а також самі артефакти, тобто продукти технологічної
діяльності.
Інжиніринг є сукупністю знань про дизайн та створення
продуктів і способу вирішення проблеми. Інжиніринг використовує поняття науки
та математики, а також технологічні процедури та інструменти.
Математика вивчає закономірності і взаємозв’язки між
величинами, цифрами та формами. Математика включає теоретичну математику і
прикладну математику.
Раннє залучення учнів в STEM може підтримати не лише
розвиток креативного мислення та формування компетентності дослідника, а й
сприяти кращій соціалізації особистості, тому що розвиває такі навички, як:
– Співробітництво. Іноді плідна співпраця з
товаришами по команді може бути складнішим завданням, ніж фактичне завдання, що
стоїть перед командою. Для досягнення інноваційних результатів і вирішення
складних завдань, в команді мають працювати особистості з різним науковим і
технічним бекграундом. Маленькі, міждисциплінарні команди вимагають
співробітництва, взаємодопомоги і швидкого мислення, щоб досягти прогресу в
кінці проекту.
– Комунікативність. Незалежно від посадового
положення, саме тактовне спілкування, а не тиранія в команді, може сприяти
продуктивній спільній роботі і зміцненню авторитету керівництва. Навчання в
області STEM надає широкі можливості для спілкування «один на один» і
«один-до-багатьох».
– Творчість. Творчість та інновації йдуть пліч-о-пліч. «Креатив»
може вдихнути нове життя у будь-який науковий і технологічний проект, показати
його ще не розкриті можливості. Більш того, ті, хто здатний вийти за межі
технічних навичок і мислити нестандартно, можуть винаходити щось абсолютно нове
в багатьох інших областях життєдіяльності людини.
Впровадження в навчально-виховний процес методичних
рішень STEM-освіти дозволить сформувати в учнів найважливіші характеристики,
які визначають компетентного фахівця:
- уміння побачити проблему;
- уміння побачити в проблемі якомога більше можливих
сторін і зв’язків;
- уміння сформулювати дослідницьке запитання і шляхи його
вирішення;
- гнучкість як уміння зрозуміти нову точку зору і
стійкість у відстоюванні своєї позиції;
- оригінальність, відхід від шаблону;
- здатність до перегруповування ідей та зв’язків;
- здатність до абстрагування або аналізу;
- здатність до конкретизації або синтезу;
- відчуття гармонії в організації ідеї.
Сьогодні STEM-підходи реалізуються в багатьох українських
школах. Позашкільна STEM-освіта в державі – це й різноманітні олімпіади, і
діяльність Малої академії наук, інших закладів позашкілля, і різноманітні
конкурси і заходи: Intel Techno Ukraine; Intel Eco Ukraine; Фестиваль науки
Sikorsky Challenge; наукові пікніки, хакатони і багато іншого.
Корисні ресурси зі STEM-освіти:
1. http://www.studylikeninja.com/stem/ –
STEM-освіта та добірка Youtube-каналів для організації навчання в початковій
школі.
2. http://www.tryengineering.org/lang/russian/play.php –
STEM-ігри для дітей та дорослих.
3. STEM-проекти від Людмили
Рождєственської (Естонія):
А який у вас досвід впровадження STEM-освіти?
Немає коментарів:
Дописати коментар